رویه کوبی مبلمان

در مورد انواع مبلمان بیشتر بدانیم

رویه کوبی مبلمان

در مورد انواع مبلمان بیشتر بدانیم

توجه به رنگ در خرید مبل راحتی

از انواع سبک‌های مبلمان، امروز می‌خواهیم به مبلمان راحتی بپردازیم و اینکه اصولا مواد تشکیل‌دهنده آن چیست؟ - اجزای تشکیل‌دهنده آن کدام است و چه کیفیتی را هنگام خرید باید داشته باشد؟  

مبلمان راحتی از دو قسمت کلی کلاف و رویه تشکیل شده است. قسمت کلاف آن از چوب و قسمت رویه آن از پارچه یا چرم ساخته می‌شود.در ساخت کلاف مبل باید از چوب‌های سبک و مقاوم استفاده شود که در هنگام حمل‌و‌نقل دچار مشکل نشود. باید از چوب‌های دارای گره یا پوسیدگی استفاده نشود.

مبل‌های ساخته‌شده بنابه فرم و نوع طراحی انجام‌شده دارای اجزای مختلفی می‌باشند؛ ولی به طور کلی ساختمان اصلی مبل که آن را کلاف می‌نامند در همه آنها مشترک است. قسمت‌هایی مثل قید جلو و عقب، پایه جلو و عقب، گوشواره‌، تاج مبل که البته اندازه استاندارد آن در مبلمان استیل و راحتی متفاوت است.

اصولا ماده اصلی اجزای تشکیل‌دهنده کلاف مبل چوب است؛ ولی امروزه در ساخت کلاف راحتی از فلز نیز استفاده می‌شود.

چوب مصرفی و کلاف مبل باید از چوب درجه یک و سبک باشد و عیوبی مثل گره، پیچیدگی یا پوسیدگی را نداشته باشد.

باید دقت شود تا در ساخت مبلمان، تمام اجزای آن از یک نوع چوب تهیه شده باشد تا مقاومت یکسانی را نسبت به ضربه و فشار و خش داشته باشند.

در ساخت کلاف مبل رعایت استانداردهای ساخت از نظر فنی مثل اتصالات مناسب بسیار اهمیت دارد.متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان به دلیل پوشیده بودن کلاف راحتی و اینکه قابل‌رویت برای مصرف‌کننده نیست، از مواد خوب و تکنیک مناسب جهت ساخت استفاده نمی‌کنند.

از نکات مهم دیگر در مبلمان راحتی رویه آن می‌باشد.رویه مبل از انواع مواد از قبیل پارچه مبلی و چرم طبیعی یا مصنوعی تشکیل می‌شود که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود آن را در انواع رنگ‌های مختلف انتخاب کنید. ولی باز هم دقت داشته باشید که (پارچه یا چرم) مناسب با کیفیت بالا تهیه شده باشد. یکی از نکاتی که باید به آن خیلی توجه داشت، مواد مصرفی در نشیمن‌گاه و پشتی است. در این قسمت‌ها از موادی نظیر اسفنج، فوم (سرد و گرم)، ویسکوز و موادی از این قبیل استفاده می‌شود. محل‌های دوخت را با دقت بررسی کنید تا جای درز نداشته باشد. به قسمت زیر مبل حتما توجه داشته باشید تا کاملا با گونی پوشیده باشد و محل‌های دوخت کاملا بسته باشد.رویه کوبی مبلمان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هنگام ساخت باید به آن توجه شود.

طراحی مبلمان عبارت است از: ترسیم شکل و اندازه و اجزای مبل و دکوراسیون با استفاده از تفکر، تجربه، خلاقیت و نوآوری و رعایت اندازه‌های استاندارد و هماهنگی آن با آناتومی بدن انسان.در این راستا یک طراح و سازنده مبل ملزم به رعایت اندازه‌های استاندارد و اصول ارگونومی و هماهنگی آن با بدن انسان است و شما نیز باید به هنگام خرید به این اصول توجه داشته باشید تا مبل انتخابی شما هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ استحکام و دوام مورد دلخواه شما باشد.

پارچه در مبلمان

در ساختن مبلمان خصوصا مبلمان راحتی، پارچه کاربرد زیادی دارد. پارچه یکی از مواد اصلی مورد مصرف در صنایع مبل‌سازی است که هم به عنوان پوشش‌دهنده مبلمان و هم به عنوان یکی از مواد تزئینی مهم که زیبایی آن می‌تواند یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب برای مشتری باشد و هم برای ایجاد راحتی در رویه‌کوبی مبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه‌های رومبلی یا رویه برای پوشش و تزئین سطح قابل دید مبل و صندلی و غیره به‌کار می‌رود. شما اصولا مبلی را می‌پسندید که سطح خارجی آن تمام پارچه است، بنابراین پارچه‌های رویی اهمیت زیادی در انتخاب شما دارد.

در استاندارد مبل ایران به شماره 892 ویژگی‌های پارچه‌های رومبل در تمام موارد دقیقا مورد توجه قرار داده شده است. با ذکر قسمتی از آنها ملاحظه خواهید کرد که چنانچه در کلیه موارد استاندارد شده از سوی موسسه استاندارد در موقع خرید از فروشنده اصرار در رعایت حتمی آن را داشته باشید، می‌توانید منافع خود را حفظ کنید.

در این استاندارد‌ها کیفیت و خصوصیات برای موارد زیر در پارچه‌های رویی مختلف طی کدهای مشخص تعیین گردید، به (OD2 مبلمان خانگی کم‌مصرف- LD3 مبلمان خانگی سبک- GD4 مبلمان خانگی عمومی- SD5 مبلمان خانگی پرمصرف مصارف عمومی- SC4 مبلمان عمومی پرمصرف) در هنگام خرید مبلمان راحتی حتما دقت کنید پارچه مصرفی در آن دارای ثبات رنگی در برابر خشک‌شو یا مالش و اصطکاک و تاثیر آب روی آن و تغییر ابعاد آن باشد. مقاومت لغزشی نخ‌های تار و پود پارچه و روش بخیه و دوخت زدن به آنها خوب باشد. مقاومت در برابر پارگی پارچه بالا باشد و غیره.

عوامل اساسی ترکیب بندی رنگ

تعادل بصری: حالتی است که در آن هیچ یک از رنگ‌های اجزای مبلمان و دکوراسیون شما جنبه غالب نداشته باشد و این موضوع به طریق حسی درک می‌شود.

می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – تعادل از طریق تقارن: این ساده‌ترین نوع تعادل است، همین امر قرینه شدن جذابیتی را برای بیننده به وجود می‌آورد.

ب – تعادل از طریق وزن: البته در اینجا منظور وزن بصری است.


بازی رنگ‌ها در مبلمان خانه

رنگ‌ها به خاطر تاثیر بر چشم و مغز دارای ویژگی‌هایی هستند، مثلا با دیدن برخی از رنگ‌ها در انسان تحرک و حرارت و گرمی و فعالیت‌ ایجاد می‌شود و برعکس با دیدن تعدادی از رنگ‌های دیگر، احساس سردی و آرامش و سکون القا می‌شود. به دنبال اثرگذاری رنگ‌ها می‌توان در تقسیم‌بندی از رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد استفاده کرد و طیف رنگ‌ها را در این دو خانواده نام برد.دو رنگ سبز و بنفش هر دو دارای ترکیبی از رنگ گرم و سرد هستند، چون رنگ سبز=آبی +زرد است و رنگ زرد جزو خانواده گرم است، یا رنگ بنفش= آبی+قرمز به همین دلیل، می‌توان به تناسب افزایش هر یک از رنگ‌های ترکیبی این دو رنگ آنها را در یکی از خانواده‌های فوق‌الذکر قرار داد. مثلا اگر رنگ زرد در ترکیب سبز بیشتر باشد، این سبز را سبز گرم و برعکس با افزایش مقدار آبی در رنگ سبز این سبز را سبز سرد می‌نامیم و به همین ترتیب در رنگ بنفش نیز صادق است.آگاهی از سردی و گرمی می‌تواند ما را در نمایش دوری و نزدیکی اجسام در روی سطح دو بعدی تا حد زیادی کمک کند. مثلا می‌توانید با استفاده به جا از این دسته رنگ‌ها در انتخاب دکوراسیون مبلمان، خصوصا مبل‌های رویه‌کوبی شده پارچه‌ای و چرمی یا مبلمان ساخته شده از صفحات پرورده مانند MDF، DF و فیبر و نئوپان که پوشش‌های مختلف مصنوعی با رنگ‌های مختلف و متنوع دارند، به اهداف خاص روحی و روانی در محیط مصرف دست یافت.رنگ‌های گرم دارای تاثیرات گرمی، فعالیت، تحرک، شتاب و رنگ‌های سرد دارای تاثیرات سردی، کندی، آرامش و سکون و مفاهیم مترادف آن هستند.اطلاع بیشتر از رنگ‌ها باعث می‌شود تا در انتخاب مبلمان و دکوراسیون به ترکیب‌بندی رنگ‌ها در یک دست مبل و هماهنگی آن با سایر دکوراسیون و وسایل و حتی دیوارهای محیط مصرف آنها توجه کنید. ترکیب‌بندی عبارت است از در کنار هم قرار دادن دو یا چند رنگ به ترتیبی که حالت یا فضای معینی را بیان کنند. انتخاب رنگ‌ها، شکل یا طرح آنها، وسعت سطوح و تقابل میان آنها از جمله عوامل ایجاد مفهوم و بیان حالت مورد نظر شما هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.