رویه کوبی مبلمان

در مورد انواع مبلمان بیشتر بدانیم

رویه کوبی مبلمان

در مورد انواع مبلمان بیشتر بدانیم

نوسازی و بازسازی مبلمان

ممکن است در زیر زمین یا گوشه کنار منزلتان چند قطعه مبلمان رنگ و رو رفته پیدا شود. در اینگونه موارد باید ابتدا بررسی کنید آیا ارزش بازسازی دارند یا نه و اگر ارزش بازسازی داشتند باید ببینید از بین دو گزینه زیر کدامیک مناسب تر ست: ترمیم پرداخت موجود بر روی آنها، یا زدودن کامل پرداخت قدیمی و پرداخت مجدد آن.

ترمیم کنیم یا از خیرش بگذریم؟ در بیشتر موارد، آنچه باعث دلزگی افراد میشود پرداخت نامطلوب مبلمان نیست، بلکه عیوب ساختاری پیشرفته در آن است از جمله: روکش ورآمده یا کنده شده، اتصالات ضعیف، قطعات شکسته و غیره. در اینگونه موارد پرداخت مجدد مبلمان شاید ارزش وقت و زحمت لازم را نداشته باشد. 

  درست است که زدودن و پرداخت مجدد قطعات مبلمان یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و بازسازی مبلمان قدیمی است ولی باید دانست که زدودن لایه های قدیمی رنگ و پرداخت، کار پر دردسر و قت گیری است. از این رو پیش از آنکه کار را به طور جدی آغاز نمایید نخست بخش کوچکی را بزدایید تا از زیبایی چوب زیرین اطمینان حاصل شود؛ رویه کوبی مبلمان سپس با پارچه ای، بخش رنگ زدایی شده را با آب یا حلال های معدنی، تر کنید تا رنگ و بافت اصلی چوب کاملا مشخص شود. تمام رنگ ها و پرداخت ها را می توان زدود، برخی را به آسانی و برخی دیگر را به دشواری. مراقب پرداخت های ضخیم، شفاف و پلاستیکی شکل باشید که معمولا بر بروی سطوح میز پیشخوانها استفاده می شود. اینگونه پرداخت ها در مقابل اکثر حلال های شیمیایی مقاومت نشان می دهند و زدودن آنها با سمباده ممکن است باعث آسیب به زیر ساخت مبلمان شود. رنگهای شیری که از جمله بادوام ترین و قدیمی ترین پرداخت ها می باشند نیز در مقابل برخی زداینده های رنگ مقاوم اند، از این رو بهتر است برای اینگونه پرداخت ها از قلیاب و یا زداینده های مخصوص رنگ های شیری استفاده کنیم. نکته ی مهم این است که “آیا این زحمت ارزشش را دارد؟”

چه مواقعی اقدام به بازسازی پرداخت کنیم؟

بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند تعمیر مبلمان ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد و در نهایت تعویض پارچه مبلی . گاهی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم.

پاک کردن:

کار رویه کوبی مبل را با پاکسازی سطحی پرداخت قدیمی آغاز کنید. اگر سطح کار زیاد کثیف نیست از محلول آب صابون رقیق استفاده کنید و اگر سطح کار آغشته به آلودگی های روغنی، گریس و یا واکس باشد از حلال های قوی تر و معدنی استفاده کنید. اگر کثیفی خیلی زیاد باشد از پشم فولاد شماره چهار صفر (۰۰۰۰) استفاده کنید تا زدودن آلودگی از سطح کار آسان تر شود. گاهی اوقات از این نکته متعجب خواهید شد که با پاک کردن ساده ی سطح کار، مبلمان به وضعیتی می رسد که به راحتی می توان از آن استفاده نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.